Från Sjuksköterskestudent till Sjuksköterska!

Publicerat: 2012-10-26 Kl: 12:38:00 | I kategori:


Idag skulle jag göra min sambo en tjänst, gå och hyra studentlitteratur till honom på Mittuniversitetet! :-)

 

Till en början kändes de bra att vara där igen, men när jag hörde ordet MEDVET i bibblan tänkte jag, stackars människor. Vilken kurs! Iofs vet jag att dem gjort om upplägget nu.. Men.. De var många gånger under den kursen man bara ville dra av sig i håret och bryta ihop. Men då hade jag som tur var en cool-lugn sambo här hemma som också var mitt i plugget, men som inte hade samma hemska känslor och som kunde lugna mig genom att reda ut mina frågetecken! :-) Trots att jag egentligen pluggade mer än Pontus (inte enl. P) så fick jag likt förbannat aldrig lika bra resultat på tentorna som honom! ;-) trots samma pluggmaterial under hela utbildningen. hihi.. Jag som trodde han skulle glida med mig på en räkmacka... Gissa om jag fått ätit upp det nu efteråt!!! ;-) 

 

Kommer så väl ihåg när vi satt i termin tre av sex (som två små skolbarn) vid bordet hos P föräldrar. Svärmor förhörde oss på alla möjliga kroppens funktioner och sjukdomar. Vi körde frågesporter, frågmemory, följde med henne till jobbet och fick fördjupa oss mer i anatomin.. Ja jag vet inte hur många pluggknep vi hade. ;-) Haha.. Trots att de var en tuff kurs så hade vi roligt!!
 
De här tillhörde medvet, medicinsk vetenskap...
 
Reumatologi, Neurologi, Cirkulationen- samt EKG, Blodsjukdomar, Leversjukdomar, Njursjukdomar, Diabetes, Lungsjukdomar, Endokrinologi, Mag/Tarm sjukdomar, Farmakologi, Kirurgi, Ortopedi, Onkologi, Urologi, Antestesi, Pre- Postop. vård, Opersationssjukvård, Gyn- endokrinologi, Gynekologi, Transplantation, Hudsjukdomar, Akut omhändertagande, PVK, Infusioner, Klinisk fysiologi, Bränn- Kylskador, Vätskebalans & syrabas, Chock, Nutrition, Läkemedelshantering, Öron- näsa & hals sjukdomar samt Geriatrik. 
 
En jätte intressant kurs men de var mkt att läsa på om varje område och alla sjukdomar.. Förhoppningsvis har dem gjort om kursen till de bättre nu och jag rekommenderar inte att flytta mitt i kursen heller... Och kanske inte heller jobba extra så mycket just under den kursen som vi gjorde. Men trots mycket runt flytt och jobb så fixade vi den. Kommer nog aldrig glömma den lättnaden!! Belöningen vart Thailand i 3 veckor!

 

Vi har haft väldigt roligt under våra pluggår.. Många frågar om vi inte blivit less på varandra eftersom vi varit ett par, bott ihop och pluggat ihop.. En ganska vanlig fråga. Men svaret är nej oavsett vem ni frågar. Vi har aldrig blivit less på varandra! :-) Inte ens under C-uppsatsen.. ;-) De har gått jätte bra att plugga ihop! Förmodligen för att vi båda haft disciplin och ville göra bra ifrån oss. Vi har stöttat och hjälpt varandra i ur och skur och de flesta två och två uppgifterna har vi gjort ihop! :-) Himla smidigt och praktiskt! Sedan har vi inte suttit-ihop i skolan. P har umgåts med killarna i klassen och jag med tjejgänget.  
 
 

Nu har vi snart varit klar i 1,5 år (sjukt vad fort tiden går!!) och jag har fått med mig mycket i bagaget. På mitt gamla jobb (akut kirurgen) lärde jag mig så sjukt sjukt mycket innan jag 10 månader senare tog beslutet att testa på något nytt. Jag är så glad att jag jobbade där innan jag tog klivet vidare, jag fick så mycket med mig därifrån.

 

 Psykiatri då.. Jag trivs otroligt bra inom psykiatrin och att hjälpa människor psykiskt och socialt. Dem som känner mig vet att jag har ett brinnande intresse för att samtala och motivera människor och de är precis (mestadels) vad jag gör i jobbet- lyssnar och samtalar! Oavsett hur situationerna ser ut och vad som behövs göras har jag viljan att lyssna, motivera, vägleda och stötta! :-) Som sjuksköterska inom psykiatri har man också samma arbetsuppgifter som inom somatiken, dvs mediciner och ansvar.

 

Sista datum för att söka vidarutbildning har nu varit och jag la faktiskt in en ansökan, men mest för kul skull. Jag är just nu mest sugen på att läsa psykiatrividarutbildningen som går på Mittuniversitetet nästa höst men jag la ändå in en ansökan till vårens utbildningar.

Jag har bland annat sökt distriktssjuksköterska och barnmorska!

 

Jag har många funderingar men tiden får väll utvisa vad det blir av framtiden!

Jag känner mig inte stressad! :-)

 

 

De här vart ett långt inlägg.. Jag snöade in på de där med MEDVET-kursen... ;-)

 

Ne, nu ska jag ge mig iväg.. Ska hämta upp syrran och sedan ska vi möta upp mormor och morfar på Birsta C! :-)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0