Vår underbara resa! :)

Publicerat: 2010-01-20 Kl: 13:12:22 | I kategori: Resor
Nu kommer det lite fler bilder från vår underbara resa!! :)

Tänkte skriva lite om vart vi varit och så..

Bangkok, Krabi, Raily beach, Koh Yao, Phuket, Karon, Patong, Phiphi, Bambo island, Maya beach, Monkey beach, Koh Lanta, Long Beach, Trang, Koh Ngai, Phuket, Kata, Patong, Surin Kata beach, Bangkok!

Innan vi åkte hade vi bestämt oss för att inte besöka Phuket något under vår resa. Men när vi anländer till en Ö, Koh Yao så är det totalt kaos. Lågtidsvatten och det var lerigare än lerigast. Det var jag och Pontus och ett till svenskt par i 40 års åldern som hade tänkt bosätta oss på denna "underbara ö". Men efter att vi hade åkt runt ön så ville vi bara ta första bästa båten och dra därifrån! Det var väldigt synd eftersom vi hade hört så himla bra om den där ön, hur underbart det skulle vara att snorkla där. Shi fick vi!! Problemet var att det bara gick en båt den dagen och den hade gått. Fan tänkte vi. Men efter lite flirtande med en oljebåt som skulle gå till Phuket så fick vi åka med. Båtresa i 1 ½ timma för ynka 20 kronor! Då vart det total kaos i vår resplan! Men allt fixade sig och vi är grymt nöjd med vår underbara resa. Det som varit bäst tycker jag, vi är ön Koh Ngai! Dit hade inte turisterna hittat ännu och man kunde verkligen njuuuuta av att vara själv på en vit strand med turkost vatten! Supermarket osv kunde man bara glömma!! Här var det totalt avkoppling. Kanske inte för oss då, som vill utforska!! Vi klev upp tidigt varje dag och utforskade allt möjligt! Vi hade alltid fullt upp varje dag på hela resan. Det skulle åkas båt, det skulle snorklas, det skulle faras hela tiden.. :D Vi är två personer som tycker om att göra saker hela tiden, och det har vi verkligen gjort också!! :) Verkligen underbart! :) Vi har levt som kungar och kostat på oss fint boende hela resan. Resan vart tio tusen dyrare tack varit det, men det har varit värt det. Vi har levt som kungar!! :) Det som man kan tycka är lite synd är att det är så himla mycket dyrare med allt runt jul, nyår då man vill bo fint. Hade vi valt att åka i ex. februari hade vi kunnat fått fint boende för ingenting!! Men är det semester så är det!!

Maya Beach. Här kunde man bara glömma att få vara själv på ett kort i vattnet! :P Här var det turister kan jag tala om, en salig blandning!

Lunchdags på en jätte fin strand med vilda apor! :)

Han var visst törstig och expert på att tjäla!

Småapor sprang omkring överallt!

P var snorkeltokig. Från morgon till eftermiddag kunde han ligga och snorkla..... :P

På underbara ön Bamboo Island!!

Nyår på Phi Phi!

Sitter på vår favorit restaurang i Saladan, Koh Lanta!

Massage varje dag hela resan!! :)

Framme på paradisön Koh Ngai!

Här var vi helt själv på stranden!! :) Riktigt drömställe!!

P vid resortens pool! :)

Innan vi skulle avsluta med 4,½ dagar i bangkok så hade vi en 7 timmars resa till Kata Beach, Phuket. Där var vi och hälsade på Terese, Pontus barndomskompis. Där var vi i tre dagar! Det var jätte roligt och vi blev guidade till fina stränder på dagarna där det inte var alltför mycket Sverige! :P ..och på kvällarna blev det fest i Patong, biljard och middagar! :)

När vi anlände och hittade rätt på terese så körde vi en middag på donken! ;)

Surin beach! (missa inte detta ställe om ni någon gång åker till Phuket! Välj PLA solstolsområde! Dyrt och exklusivt, men sjukt fint och servicen är kanon! Här blev man omskött!! En solstol kostade 300 bath st, som annars brukar kosta 60 bath. (100 bath=20 kr), men helt klart underbart! Restaurangen var svin dyr, men det var gott. Pizzan var dyrare än här hemma, och då är det dyrt!! I övrigt får man lunch/middag för 50-100 svenska kronor för två personer.. :)

Skulle boka flygbiljetter till Bangkok, men thjii fick vi.. 10.000 svenska kronor för oss två att åka från Phuket till Bangkok. Fick bli 13 timmars nattbuss i första klass för 300 kronor istället!

Framme i Bangkok. Dags för nattmarknad! :)

Pontus beställde att få en kostym och fyra skjortor uppsydda! :) Vart kanon!!

Såhär såg det ut varje kväll då vi skulle gå igenom vad vi köpt! :D

Var på Siam Ocean World. Sydostasiens största akvarieanläggning som tydligen kostade 3 miljarder att bygga! Här gick vi gå i det superstora akvariumet som tog över 1 timma att gå igenom, där vi bland annat fick se jättekrabbor, rockor, olika hajar, pingviner, vattenråttor.. osv. Sen var det 4D film m. stolar som rörde sig under filmen, sen båt med glasbotten vid hajar, satt i ett dr fish då fiskarna tog bort döhud på benen samt guidad tur bakom kulisserna!

Efter 4,½ härliga shoppingdagar i Bangkok väntade en 13 timmars flygresa med 5h mellanlandning i Peking. Förseningar och jäkelskap väntade dessutom!

Ja, som ni kanske förstår har vi haft en härlig resa tillsammans! :)