Pluggupplägg!

Publicerat: 2009-11-17 Kl: 23:09:04 | I kategori: Allmänt

Fick en fråga som handlade om hur jag lägger upp pluggandet inför tenta osv.. Så tänkte försöka svara på den frågan! :)



Tentaplugg:

När jag läser en kurs som innehåller en tenta så sammanfattar jag alltid varje "del" inom området jag ska ha tenta i, som i exempelvis Anatomi och Fysiologi som jag läste förra hösten, då skrev jag en sammanfattning om lungor, en om cirkulationen, en om hjärnan... osv.. :) så att jag sedan kan plugga på en "del" i taget. Sammanfattningarna gör jag under veckorna då vi har föreläsningar. Sammanfattningen sitter jag med några kvällar i veckan och försöker få ihop..  Använder både föreläsningsmaterial, böcker och ibland söker jag även på internet för att få en lätt och kortfattad förklaring. Sen när det är ungefär 5-7 dagar kvar till tenta börjar jag nöta in all information jag fått ner i sammanfattningarna. Är det exempelvis fem olika "delar" så delar jag upp det så att jag pluggar en del varje dag i 5 dagars tid, sen de sista två dagarna repeterar jag inför tentan. Under nötningsveckan sitter jag hela dagarna, från morgon till kväll. Gör absolut inget annat än att plugga och äta.

Dagen innan tentan försöker jag att vara helt pluggklar inför tentan, försöker att hitta på något annat roligt för att koppla av lite. Kvällen innan tentan brukar jag kolla igenom om det finns något jag tycker är oklart.. Men plugg upplägget beror helt och hållet på hur stor tentan är, är den på 5 hp brukar jag göra på det viset. Är kursen större, och är tentan större än 5 hp brukar jag lägga upp pluggandet i god tid. Då behöver man betydligt mer tid på sig för att plugga in allt...  Men jag skriver alltid sammanfattningar!

Jag brukar också skriva ner ett pluggschema för kommande "nötningsvecka".. Ex. Måndag: Cirkulation, Endokrina. Tisdag: Lungor, Neurologi.. osv... :) Detta har för mig fungerat väldigt bra, jag hinner med mig. Jag skriver inte upp för mycket varje dag, utan snarare lite mindre så att man hinner med områdena.. Jag försöker också att besvara 4-6 tentor som jag skriver ner under föreläsningsveckorna och som jag sedan kan använda då jag nöter in allt inför tentan. Tentafrågorna och svaren delar jag också upp, så att alla Hjärnfrågor (Neurologifrågor) finns i ett dokument och alla lungfrågor finns i en annan sammanfattning på ett annat dokument.. osv... Sen skriver jag ut varje del och pluggar in tentafrågorna tillsammans med sammanfattningen jag tidigare gjort..:) Allt detta har fungerat jätte bra för mig och det har resulterat i att jag klarat tentorna.. Så jag forsätta att köra vidare på samma upplägg... :) Men tänk på att alla människor lär sig olika.. Vet vissa som bara läser böckerna och lär sig av det. Själv vill jag ha sammanfattning på allt så att jag vet tydligt vad jag ska plugga in och inte. Jag måste både läsa, skriva och ibland undervisa för en vägg eller nån person, för att förstå helheten i det jag läser! :) Sen är Pontus, min sambo till stor hjälp också, eftersom han också pluggar till sjuksköterska och håller på med det här! :) DET ÄR TILL VÄLDIGT STOR HJÄLP! :) Han har inte ett precis likadant upplägg som mig, men vi diskuterar mycket när vi pluggar.. :) När vi äter och gör annat då kopplar vi bort skolan helt för att leva ett "normalt" liv. Då pratar vi ALDRIG om skola :)

Rapport:

När vi har till uppgift att skriva en individuell skriftlig rapport brukar jag efter kursintroduktionen fundera på hur jag ska lägga upp det. Går igenom studiehandledningen och dra under det som jag ska ha med i rapporten för att inte missa något viktigt. Oftast ska man använda vetenskapliga artiklar, så då letar jag reda på antalet artiklar som jag behöver till arbetet, översätter dem noga och sen börjar jag dra under vad som är relevant och inte. Samma gäller böckerna, jag drar under det som är viktigt att ha med i rapporten. Jag börjar sedan med arbetet. Jag brukar vilja vara ute i god tid. Bli klar fort. Helst dagen efter kursstart. Vilket inte går. Jag brukar oftast sitta väldigt intensivt i några dagar och försöka bli klar fort, så att jag sedan kan ta det lungt. Så jag känner ofta press på att bli klar fort och det brukar fungera bra för mig, jag jobbar bra under press.

Jag vet inte riktigt om jag svarat tydligt på din fundering, men förhoppningsvis har jag delat med mig av någonting bra! :) Hör gärna av dig om du har fler funderingar! :)

Kommentarer
Postat av: josefine

Jätte bra skrivet och väldigt intressant och se. jag har gått två kurser och precis börjat på den tredje,och jag tycker det är så svårt att lägga upp studierna. vi ska nu plugga till en tenta i januari, men det är så otroligt mycket att det inte går att "få in" allt. vi ska kunna 30 kapitel, och varje kapitel är mellan sex och tjugo sidor. Tack så hemskt mycket, för inlägget :) lärorikt!

2009-11-18 @ 07:29:12
URL: http://johosefine.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Bra Emelie.. du kör samma upplägg som mig, det är ett kanoners sätt :o)

2009-11-18 @ 10:39:46
URL: http://magdalenaskriver.blogg.se/
Postat av: eli

Jag vill gärna också ställa en fråga.. Vad är dina minnen från när du körde ponnytrav? =)

2009-11-18 @ 10:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0